Ahad, 14 Februari 2010

Macam tu ka???

Tahniah kepada TV3 kerana telah berjaya menyelesaikan beberapa maslah rakyat dengan pengenalan program ADUAN RAKYAT yang disiarkan pada hari rabu setiap minggu. Terbaru penyelesaian kes aduan nelayan di Batu Pahat Johor. Tahniah juga kepada rakyat kerana kini telah mempunyai satu lagi saluran pintas untuk membuat aduan kepada kerajaan.

Bukan lah niat saya untuk mengecam mahupun tidak bersetuju dengan program sebegini kerana ianya memberi keabaikan kepada rakyat dikawasan tersebut. Namun apa yang dikesalkan ialah ianya memberi gambaran bahawa selama ini sistem penyampaian dalam agensi kerajaan tidak berjalan dengan baik ( betul ke? ). Hanya apabila perkara tersebut telah di siarkan oleh media barulah pihak bertanggungjawab tergesa-gesa mengambil tindakan. Say percaya bahawa semua pihak dikawasan itu ( Jabatan kerajaan, Wakil Rakyat, Orang ramai, badan NGO dan lain-lain telah pun menjalankan tugas mereka dan membuat laporan yang sepatutnya. Tetapi dimana silapnya....aduan yang dibuat oleh mereka ini seperti anjing menyalak bukit hilang entah kemana.

Sepatutnya program Aduan Rakyat ini menjadikan agensi kerajaan belajar dan bertindak pantas supaya semua aduan ( bukan yang disiarkan dalam media sahaja ) diambil tindakan. Ini akan mengelakan ketidakadilan antara kawasan kerana tempat yang tidak tersiara dalam media akan lambat diselesaikan masalahnya sedangkan mereka juga memerlukan pembelaan yang setimpal. Sepatutnya pihak kerajaan perlu lebih responsif kepada semua permasalahan yang dibangkitkan terutamanya oleh pihak wakil rakyat ( terutamanya dipihak kerajaan kerana mereka juga mewakili kerajaan dan bukannya penyibuk ) supaya layanan samarata diperolehi oleh rakyat disemua kawasan.

Sekiranya semua perkara perlu disiarkan oleh media maka lebih baik dilantik wakil media diseluruh kawasan Parlimen yang boleh melaporkan masalah rakyat dan bukannya wakil rakyat dikawasan itu kerana tindakan lebih pantas dilaksanakan apabila sesuatu masalah itu disiarkan media ...

Sepatutnya perkara ini menjadi tumpuan utama Juara Rakyat dan bukannya program-program besar yang hanya ibarat menang sorak kampung tergadai....Menghabiskan peruntukan besar-besaran hanya untuk melaksanakan program hiburan dan sukan tanpa memberi kesan baik yang berpanjangan kepada rakyat keseluruhannya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan