Khamis, 19 Ogos 2010

Saman Ekor

Terima kasih kepada kerajaan kerana menangguhkan perlaksanaan "blacklis" kepada pemilik saman ekor yang kini menjangkau kepda hampir semua kereta di Malaysia ini. Sesungguhnya saya memahami hasrat kerajaan ingin memastikan keselamatan jalan raya kepada semua pengguna jalan raya di Malaysia. Tidak juga saya berniat untuk menyokong sebarang perlanggaran kesalahan lalu lintas yang akhirnya sudah tentu akan menganggu dan membahayakan pengguna yang lain.

Namun beberapa kajian harus dibuat untuk mengkaji keberkesanan sistem saman ekor yang ada dan juga jumlah saman maksimun yang dikenakan juga perlu dikaji semula. Sistem saman ekor ini sudah dilaksanakan hampir beberapa tahun dan melalui laporan ops sikap saban tahun nampaknya tidak ada penyelesaian kepada masalah kemalangan di jalanraya. Beberapa faktor dikenal pasti termasuk kenderaan yang dipandu laju( bukan satu-satunya faktor ), keadaan jalan, sikap pemandu yang kurang sabar, kenderaan dipandu terlalu perlahan, sikap tidak bertimbang rasa, kenderaan berat, dan lain-lain faktor yang dikenal pasti.


Faktor-faktor ini sudah tentu dikaji oleh pihak kerajaan dari masa kesemasa tetapi yang menjadi pokok kepada artikel ini ialah kemuncak kemarahan rakyat berkenaan saman ekor ini ada beberapa perkara iaitu ;

Yang pertama ialah lambatnya makluman tentang saman ekor ini diketahui oleh pengguna menyebabkan mereka tidak tahu mereka telah disaman.

keduanya jumlah maksimun yang dikenakan sebanyak RM 300 adalah terlalu membebankan rakyat kebanyakannya terutamanya apabila saman ekor tersebut terlalu banyak dan terkena dijalan yang lurus dan kurang berbahaya tetapi diletakkan disitu oleh pihak polis kerana kadang-kadang pengguna tidak sedar mereka telah memandu melebihi had yang ditetapkan.

Ketiganya apabila saman ekor tersebut lambat diketahui dan jumlah mula terkumpul maka jumlah penyelesaiannya akan bertambah dan seterusnya membebankan pemilik kenderaan tersebut walaupun beliau tidak berniat untuk melakukan kesalahan. Bayangkan sekirannya terdapat 7 saman yang perlu dibayar dan jumlah setiap satunya sebanyak RM 300 walaupun kesalahan yang berbeza dan tanpa rayuan akan menjadikan rakyat berasa kerajaan terlalu zalim dan bertindak memeras duit rakyat tanpa hak untuk membela diri.

Oleh yang demikian saya kira kerajaan perlu lebih berhati0hati dalam melaksanakan sasuatu polisi atau dasar dan jangan hanya berpandu kepada KPI atau NKRA tanpa memikirkan kebajikan sosial rakyat yang akhirnya akan menggunakan kuasa mereka pada PRU 13 untuk memilih kerajaan mereka.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan