Selasa, 7 April 2009

Apa yang ditakutkan?

Buruk sangatkah Ilmu Politik? Ini yang bermain difikiran saya apabila saya mendengar hujah-hujah yang disampaikan oleh golongan yang menentang kebenaran kepada Guru kumpulan A untuk berpolitik sebagaimana saranan Menteri Pelajaran baru-baru ini. Setiap hujah yang diberi semuanya tanpa sedar atau tidak akan menekankan bahawa guru-guru ini akan mengabaikan tugas, tidak cukup masa , berlaku konflik apabila memilih parti dan sebagainya. Seolah-olah jika guru-guru ini terlibat dengan politik maka mereka akan jadi manusia yang buruk sifatnya.

Apakah ini tanggapan masyarakat sekarang ini terhadap ilmu politik ini. Jika kita mengkaji dengan mendalam maka kesimpulan yang boleh kita buat ialah politik ini merupakan satu cara ataupun kaedah hubungan antara sesama manusia. Mungkin ada diantara kitab politik yang kotor cara-caranya seperti yang ditulis oleh Niccolo Machiavelli tetapi kepandaian berhubung dan menyampaikan arahan akan menjadikan keadaan sesuatu masyarakat itu makmur ataupun tidak. Kepandaian sesuatu pemerintahan menggunakan Politik yang baik juga akan membantu kearah kemajuan sesuatu negara itu.

Tetapi jika dilihat ketika ini masyarakat begitu memandang serong kepada sesiapa sahaja yang terlibat dengan politik. Sedangkan kalau kita mengkaji dengan mendalam, seperti juga bidang lain, ilmu politik juga amat penting dalam kehidupan manusia secara keseluruhannya. Melihat kepada sejarah pembentukan negara Islam Madinah menyaksikan bahawa Rasulullah SAW merupakan seorang ahli poltik yang terbilang. Kebijaksanaan Baginda dalam semua aspek pemerintahan amat dikagumi oleh semua lapisan masyarakat. Hasil dari kebijaksaan beliau menjadikan kaum Aus dan Khazraj yang berpecah belah dapat bersatu padu dan dinamakan sebagai Ansar. Oleh kerana sokongan mereka juga ,maka Rasulullah SAW berjaya ditabalkan sebagai pemerintah di Madinah. Memang benar bahawa sebagai rasul , Nabi Muhammad SAW sentiasa diberi pertolongan oleh Allah SWT tetapi beliau juga perlu menggunakan kepandaian beliau dalam politik untuk memastikan kerajaan Islam yang pertama dapat ditegakkan. Seterusnya dengan Kebijaksanaan Baginda dan kemudian Khalifah Islam seterusnya menjadikan Kerajaan Islam berkembang dengan baik, aman dan makmur. Undang-undang negara dipatuhi dan diamalkan dengan seadilnya.

Jika melihat kepada sejarah tanah melayu sendiri menyaksikan bahawa sememangnya rakyat negara ini terutamanya orang melayu sejak zaman kesultanan Melayu Melaka lagi telah terserlah kehebatan mereka berpolitik. Walaupun pusat pemerintahan di Melaka kecil tetapi kerana kebijaksanaan Sultan dan pembesar ketika itu menjadikan Melaka sebagai pusat perdagangan terbesar di Kepulauan Nusantara ketika itu. Bahasa Melayu menjadi bahasa utama kerana keperluan pedagang-pedagang untuk berkomunikasi semasa sendiri. Agak malang apabila terdapat segelintir pembesar yang mengamalkan politik kotor dengan cara memfitnah dan menyebarkan berita palsu menyebabkan akhirnya Melaka dijajah oleh Portugis, kemudiannya Belanda dan terakhirnya Inggeris sebelum negara mencapai kemerdekaan pada 1957.

Sejarah mengenai perjuangan menuntut kemerdekaan tanah air jelas menunjukkan kematangan dan kebijaksaan orang-orang Melayu ketika itu dan kemudianya dengan gabungan orang cina dan India mempercepatkan proses menuntut kemerdekaan tanah air pada tahun 1957. Kebijaksanaan tersebut jelas kelihatan apabila semasa proses bermulanya penentangan Malayan Union , penubuhan Persekutuan tanah Melayu dan seterusnya kemerdekaan tanpa sebarang pertumpahan darah. Semuanya diselesaikan dimeja rundingan dan hasilnya ialah kemerdekaan tanah air pun dapat direalisasikan ketika itu.

Kerana kebijaksanaan politik jugalah yang menghasilkan penubuhan Malaysia pada tahun 1963 dan semuanya dibuat dengan cara rundingan yang sebaiknya. Ketika ini juga hampir semua masyarakat tak mengira bangsa melayu, cina , India begitu bergiat aktif dalam parti politik samada UMNO, MCA , MIC dan sebgainya. Tidak ada sebarang sekatan untuk rakyat mengambil bahagian untuk menyumbangkan bakti dan idea kepada negara yang tercinta ini. Malahan yang palingt ramai terlibat dengan kegiatan politik ketika itu adalah golongan guru-guru diseluruh tanahair. Tidak pula kedengaran ketika itu ada sebarang murid yang tercicir disebabkan oleh kegiatan politik guru tersebut. Malahan semua golongan ketika itu tidak mengira guru, pegawai kerajaan, ustaz, ustazah, ulamak, petani, nelayan, pesawah dan sesiapa sahaja ketika itu terlibat dalam politik. Hasilnya negara berkembang maju dan orang melayu sendiri ketika itu rata-ratanya berada dikampung kini sudah menghuni kawasan bandar dan mempunyai pendidikan yang tinggi hasil kemakmuran negara sejak dulu sehingga kini.

Cuma kini sahaja terlalu banyak pantang larang bagi seseorang yang ingin berpolitik dan hampir semuanya memberi gambaran yang buruk kepada ahli politik. Sepatutnya semua orang dilayan sama rata dan jangan hanya pandai menuding jari kepada orang poltik sahaja berbuat perkara yang tidak baik. Sepatutnya jika seseorang itu terlibatdengan kegiatan yang tidak baik maka sewajarnya lah dia sahaja yang dituduh dan tidak dibabitkan dengan partinya. Kenapa apabila ada oarang bukan poltik melakukan kesalahan maka ianya tidak mengapa tetapi jika orang tersebut terlibat dengan parti poltik maka ianya diperbesar-besarkan.

Maka kini sudah sewajarnya semua rakyat yang diberi hak ketika mengundi diberikan juga hak yang sama untuk menyatakan sokongan dan terlibat dengan parti politik yang disokong olehnya. Ini akan meningkatkan lagi kematangan rakyat dan pegawai-pegawai kerajaan tidak perlu lagi takut-takut untuk menyatakan sokongannya. Sepatutnya jika pegawai tersebut tidak menyokong parti yang memerintah maka dia boleh dengan rela hati meletakkan jawatan jika tidak mahu bersubahat dengan parti tersebut. Ini lebih adil bagi kedua-dua pihak kerana tidak akan timbul lagi syak wasangka dan sebagainya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan