Jumaat, 1 Mei 2009

Jadi-jadi lah

Pada hari ini kecoh dan hampir semua orang bercakap tentang kegawatan ekonmi yang melanda negara ini. Rata-rata yang bercakap mahukan kerajaan melaksanakan berbagai tindakan untuk memastikan rakyat tidak akan terbeban dengan krisis yang melanda. Begitu lah kepekaan rakyat dalam emastikan kerajaan sentiasa bertindak atas kepentingan mereka. Alhamdulillah dibawah pimpinan YAB Dato’ Seri Mohd Najib Tun Abd razak, baru-baru ini beliau telah mengumumkan 2 pakej ransangan ekonomi untuk membantu melegakan bebanan rakyat dalam menghadapi krisis ini.

Melihat kepada kesungguhan kerajaan ini menyebabkan saya berfikir adakah sepatutnya kita meminta-minta sahaja tanpa usaha kita sendiri untuk memperbaiki dan menjaga ekonomi kita supaya tidak terlalu bermasalah dalam menghadapi krisis ini. Sikap dan cara perbelanjaan kita harus diubah supaya ianya akan membantu kita dalam krisis ini.

Saya bukanlah pakar dalam bidang ekonomi ataupun mahir dalam bidang kewangan tetapi saya melihat ketika dalam kegawatan yang melanda masih lagi kebanyakan rakyat mencari hiburan secara berlebihan. Kalau dilihat kita beberapa rancangan realti TV terutamanya Akademi fantasia (AF) yang kini dalam musim ketujuh amat diminati oleh sebilangan rakyat dan jika dilihat dengan mata kasar sewaktu persembahan 99% adalah orang melayu sendiri. Olahan yang dibuat oleh penerbit AF ini sangat menraik seolah-olahnya itulah yang terbaik untuk anak-anak kita. Bukan lah niat saya untuk menghina penyanyi tetapi begitu banyak pekerjaan lain yang boleh dibuat oleh anak-anak muda kita semasa ini. Kalau kita mengikuti perkembangan , begitu banyak sekali karnival kerjaya dianjurkan untuk mengisi kekosongan kerja. Lagipun selama ini tanpa rancangan realiti pun telah ramai yang bergelar artis.

Dalam keadaan negara ketika sedang bergelut dengan masalah ekonomi sepatutnya masyarakat lebih menumpukan usaha menyimpan wang dan bukannya menghabiskan begitu sahaja dengan memberi undian kepada pelajar AF dengan harapan penyanyi kesukaan kita akan memang. Malah ianya tidak langsung memberi pulangan ekonomi kepada pengundi tersebut. Sebaliknya jika kita melihat kutipan sms yang mencecah puluhan juta menjadikan kita memikir adakah sebenarnya orang melayu telah terlalu banyak duitnya. Sehinggakan ianya dibuang begitu sahaja atas dasar minat sahaja.

Sejak permulaan AF yang pertama saya tidak begitu bersetuju dengan penerbitnya keraan pada saya ianya lebih melalaikan masyarakat berbanding kebaikan yang boleh diberi olehyan. Oleh yang demikian saya mencadangkan kepada Kementerian Penerangan, Komunikasi dapat mengkaji semula rancangan-rancangan realiti yang menghayalkan ini supaya ianya tidak menjadi racun kepada masyarakat. Adalah lebih baik jika programs ebegini dapat dihentikan terus kerana ianya tidak memberi manfaat kepada negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan