Selasa, 4 Ogos 2009

Demo ISA

Demonstrasi Jalanan yang dilaksanakan oleh GMI baru-baru ini yang didalangi oleh pemimpin parti PAS, PKR DAP amat mengejutkan saya apabila melihat semangat berkobar-kobar para penunjuk perasaan. Sikap melawan ( mula-mula sahaja) pihak berkuasa tempatan sehingga sanggup disembur dengan air lada mahupun dipukul dengan belantan FRU merupakan salah satu sikap orang melayu yang berani. Cuma sayangnya keberanian itu hanya pada sesetangah perkara dan tidak pada yang lainnya. Agak pelik apabila setelah beberapa ketika dari dahulu hingga sekarang baru saat ini secara tiba-tiba perjuangan menentang ISA perlu dilakukan sedemikian rupa.

Puas saya mencari sebabnya tetapi gagal malahan amat sukar untuk merasionalkan pemikiran dan perbuatan tersebut. Alasan undang-undang kejam ini sudah lagi tidak relevan apabila beberapa peruntukan yang boleh digunakan untuk mencabar keputusan penangkapan di mahkamah menunjukkan pihak polis mahupun menteri sendiri tidak berkuasa menghalang kes mahkamah tersebut. Cuma bezanya tangkap ISA in membenarkan seseorang itu ditangkap dan ditahan tanpa bicara dalam tempoh tertentu. Namun melihat kepada suasana ketika in rasanya tidak perlu ada sebab untuk kita melupuskan ISA kerana selama ini sistem tersebut berjaya membawa keamanan didalam negara. Usah kata nak hapus , belum hapus sahaja sudah menimbulkan pelbagai konflik hubungan antara kaum di Malaysia. Pendemonstrasi yang diketua sebilangan besar ( ada yang kata 99% orang melayu) tidak menunjukkan hubungan kesamarataan seperti yang dicanang oleh pihak pembangkang.

Keistimewaan juga tidak perlu diberikan kepada pesalah ISA kerana setiap tangkapn yang dibuat mesti mengikuti prosedur yang betul sebelum seseorang boleh dipenjarakan dikamunting. Sebagai orang bertanggungjawab tidak sepatutnya melakukan sesuatu yang boleh dianggap membahayakan keselamatan awam dan juga negara. Sememang kesalahan sebegini memerlukan tindakan pantas berbentuk pencegahan supaya yang buruk dapat dielakkan dan dicegah sebelum berlaku. Contoh yang paling jelas ialah demonstrasi baru-baru jelas menunjukkan bahawa perbuatan tersebut sememangnya menghuru-harakan negara dan tidak sepatutnya dibuat. Tetapi kerana liputan media yang luas dan hak asasi ( kononnya ) maka yang buruk tetap berlaku dan akhirnya bukannya mereka sahaja terlibat malahan orang awam yang tidak berdosa juga menjadi mangsa.

Lagipun sememangnya pesalah-pesalah tak mengira ditangkap atas ISA ataupun atas tangkapa jenayah lain memang akan memberi amsalah kepada keluarga secara langsngnya. Oleh yang demikian tidak timbul soal keluarga ditinggalkan tanpa nafkah, zalim , memisahkan keluarga dan sebagainya kerana memang itulah yang berlaku apabila sesorang itu dipenjarakan. Jadi kenapa pula hanya keluarga ISA yang disensasikan dan tidak pada yang lain.

Undang-undang ISA ini hanya sebahagian dari undang-undang negara yang ada dan ianya boleh diperbahaskan dengan secara ilmiah oleh semua ahli parlimen. Oleh kerana itu , ianya boleh diperbahas dan dibincangkan dalam dewan parlimen kerana jumlah ahli parlimen PAS, PKR dan DAP juga agak ramai pada sesi ini dan tidak perlu riuh diluar sahaja. Forum-forum ilmiah seperti program Hujah TV9, perbincangan dalam pelbagai segmen di Astro Awani, forum aanjuran kerajaan, swasta dan sebagainya boleh digunakan sebagai platform untuk menyuarakan bantahan dan bukannya dengan cara melalak seperti orang tidak ada pegangan agama menuntut yang bukan-bukan dan menyussahkan orang awam yang lain. Kalau dilihat dari segi kehadiran sebanyak 5,000orang ( ada yang lapor 20,00 0 orang ) tidaklah ianya melambangkang majoriti rakyat itu sendiri. Pemilihan kerajaan juga yang sentiasa berjalan dalam tempoh setiap 5 tahun sekali juga membolehkan kita meluahkan sokongan secara bebas dan demokrasi.

Oleh yang demikian sememangnya demonstrasi bukanlah cara yang sesuai untuk rakyat di Malaysia ini malahan mungkin juga ianya tidak sesuai dan bercanggah dengan agama Islam yang diakui sebagai agama rasmi kepada Malaysia ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan